Open lucht snelschaaktoernooi aan de Zegerplas 2022

Aankondiging

Op zaterdag 17 september 2022 vanaf 13.30 uur tot ongeveer 17.00 uur, wordt er een Open lucht snelschaaktoernooi gehouden. Dit gebeurt bij droog weer en niet te veel wind, op de schaaktafels op het grasveld aan de westkant van de Zegerplas, in het verlengde van Urban Atheletes Park, ten zuiden van Wet ’n Wild.

Dit snelschaaktoernooi wordt gehouden in het kader van de Nationale Sportweek en is voor jong en oud, bij voorkeur voor schakers, die nog geen lid zijn van een schaakclub. Bij voldoende deelname kunnen er twee snelschaaktoernooien parallel worden gehouden, één voor de jeugd en één voor senioren, anders één gecombineerd toernooi voor alle leeftijden.

Aantal partijen en speeltempo: 3, 4 of 5 partijen per persoon en 10 of 15 minuten per persoon, per partij, op de klok, afhankelijk van het aantal deelnemers.

Vooraf aanmelden heeft de voorkeur maar is niet verplicht. Bij vooraf aanmelden kan ASC inschatten op hoeveel belangstelling kan worden gerekend en met welk toernooischema (4-, 5- of 6-kamp) gewerkt zal worden.

Aanmelden kan per mail via: aanmelddatum is verlopen.

Het snelschaaktoernooi

Het was wel even de vraag of het toernooi door kon gaan gezien de vele regenbuien en de voorspelde windkracht 5 waar vooral de paarden last van zouden hebben. Aan het einde van de zaterdagochtend, een kleine twee uur voor de start van het toernooi aan de Zegerplas, werd besloten tot een It giet oan, het gaat door!

Open_lucht_snelschaaktoernooi_2022.jpg

Vooraf waren er drie aanmeldingen per e-mail waarvan er één helaas niet kwam opdagen, een ex-clubschaker met een rating van ongeveer 1600. Samen met twee ASC-leden, een ex-Internosser en een talentvolle TU Delft-student, werd gestart aan een rapid-vierkampje. Ondertussen kwamen er nog vier kinderen langs die ook nog even één potje kwamen doen, doch weer snel vertrokken waren, wellicht op weg naar de kermis.

Het was dan weliswaar droog maar met een noord-noord-westen wind van 4 à 5 Beaufort was het wel koud. De ASC-stukken hielden redelijk stand, al leken op enig moment wel alle pionnen tegelijk op linie, automatisch op te rukken (pionnenstorm!) c.q. zich terug te trekken. Zie ook de hevig klapperende banner van Alphen Vitaal – Nationale Sportweek op de foto.

Op tweederde van de vierkamp bleken alle spelers een punt te hebben. In de laatste ronde slaagden Ruud de Frankrijker (ex-Internos) en Marcel da Silva (ASC) erin nog een punt te halen en konden zij door naar de ‘Play-Offs’. Daaruit kwam echter niet onmiddelijk een winnaar want de eerste partij werd remise. Pas in de laatste partij slaagde Ruud er met moeite in te winnen en werd daarmee eerste. De andere gastspeler, Paul Lee, die een aantal weken gespeeld had op een schaakclub in Delft, had zijn eerste partij tegen ondergetekende gewonnen en schaakte nog een partij tegen een laat langskomende andere schaker. Deze verkreeg een mataanval maar Paul kon die afslaan via een schaakgevende loper waarna hij de ongedekte dame van de late tegenstander kon slaan.