In Memoriam Jeroen Frijling 9-8-1966 – 21-12-2022

Jeroen met de zwarte stukken achter het schaakbord in Krefeld.

Jeroen met de zwarte stukken wachtend op zijn tegenstander in Krefeld – 2019

Afgelopen week hebben we het droevige bericht ontvangen dat Jeroen Frijling in zijn slaap is overleden. Dinsdag 20 december won hij nog zijn laatste schaakpartij op de clubavond, bleef hij na de partij nog even hangen om met clubgenoten te spreken onder het genot van een drankje. Woensdag was Jeroen er niet meer.

Jeroen maakte ruim 30 jaar geleden zijn entree in de schaakwereld. Na een ongelukkige gebeurtenis in zijn leven was Jeroen zijn zelfvertrouwen kwijt en zat hij, mensenschuw, thuis bij zijn ouders, niet meer in staat iets te ondernemen.
In die periode volgde Jeroen een schaakcursus op TV en aansluitend bezocht hij een clubavond van ASC. Daar ontmoette hij Dick Roosa, David Rutten en ook Arjan Plug met wie hij bevriend zou raken en met wie hij schaaktoernooien zou gaan bezoeken.
Ze ondernamen veel meer zoals samen stappen en tijdens een vakantie 300 km rond het IJsselmeer wandelen, onderweg kamperend. Voor Jeroen was de schaakwereld een openbaring. De schaakwereld gaf Jeroen de mogelijkheid om zich met gelijkgezinden op te houden. Jeroen heeft die wereld de rest van zijn leven omarmd.

Jeroen speelde bij twee verengingen rond Alphen aan de Rijn, naast ASC ook bij SV Reynaerde. Hij speelde toernooien in binnen- en buitenland. Samen met zijn schaakvrienden speelde hij toernooien in heel Nederland, maar ook in landen buiten Nederland. Toernooien in oorden als Reykjavik, Duitsland, Oostenrijk en dit jaar nog in Guernsey werden door Jeroen met genoemde vrienden in wisselende samenstelling bezocht.
Met verschillende groepen ASC spelers is Jeroen meermaals in Tsjechië geweest.
Jeroen was een vriendelijk mens en maakte in al die schaaktoernooien kennis met andere schakers. Die ontmoetingen gingen niet ongemerkt voorbij bleek als nogal wat van die schakers Jeroen spontaan weer opzochten en aanspraken als zij hem tijdens een andere schaakgelegenheid opnieuw tegenkwamen.
In Tsjechië ontmoette Jeroen bijvoorbeeld een groep Noren met wie hij partijen analyserend veel tijd doorbracht, dat was erg gezellig en naarmate de nacht vorderde werden op het bord meer en meer onzinnige en niet legale zetten voorgesteld. Voor Noren was het bier in Tsjechië spotgoedkoop, dat leidde tot flinke consumptie en daar werden de analyses niet beter van, maar wel leuker! Jeroen hield contact met zijn nieuwe Noorse vrienden en deelde het op de vereniging verheugd als van één van de Noren weer een kaartje aan hem had gestuurd. De gezelligheid was zeker wat Jeroen trok naar het schaakbord en aan die gezelligheid deed Jeroen lustig mee. Bekend is de door hem geïntroduceerde ‘tussenpivo’ (pivo is Tsjechisch voor bier). Als het rondjesgeven tijdens de gezamenlijke analyse met clubgenoten niet snel genoeg ging bestelde Jeroen even een tussenpivo.

Jeroen was laat begonnen met schaken en het is voor mensen die later beginnen lastig om in bordschaken te excelleren. Als correspondentieschaker heeft hij wel opmerkelijke prestaties geleverd. In 2019 is Jeroen op grond van zijn correspondentieschaakprestaties benoemd tot CCM, Correspondence Chess Master, door de internationale correspondentie schaakbond. Een titel waar hij met recht trots op mocht zijn.

Uiteraard vindt op het schaakbord ook veel opmerkelijks plaats als je zoveel partijen speelt als Jeroen. Eén van die opmerkelijke partijen van Jeroen met Tom Vink is terug te vinden op de website van Tim Krabbé. Door Tom destijds ingestuurd als partij met 4 dames op het bord, maar door Krabbé opgenomen om een andere opmerkelijke gebeurtenis op het bord.

Nu ik het een beetje overzie is niet te bevatten hoeveel Jeroen heeft geschaakt.
In 2013 zijn 162 officiële partijen van hem bekend in zijn partijendatabase. Dat is in dat jaar drie partijen per week. Daarbovenop komen nog partijen tijdens rapidtoernooien. In de afgelopen dertig jaar heeft Jeroen 813 correspondentieschaakpartijen afgerond in 122 toernooien, volgens de website van NBC. Dat is bijna 30 partijen per jaar. Als je daarbij beseft dat een correspondentieschaakpartij meerdere maanden tot wel twee jaar kan duren, dan is duidelijk dat Jeroen dag en nacht met schaken bezig was. Er is een moment geweest dat Jeroen zich iets te enthousiast had ingeschreven voor correspondentieschaaktoernooien en maar liefst 80 correspondentieschaakpartijen tegelijk had lopen. Dat vond hij zelf ook teveel van het goede.

Tussendoor was Jeroen actief op Chess.com met snelschaakpartijtjes. Dubslim was zijn handle op Chess.com, een naam die naar ik heb vernomen terugvoert naar zijn eerdere liefde, Eerste Divisieclub Haarlem. Er is ook een bron die de naam Dubslim toeschrijft aan Jeroen’s liefde voor muziek in combinatie met een knipoog naar Jeroen’s eigen atletische gestalte. Misschien is beiden waar.

Veel clubgenoten spraken Jeroen aan met zijn schaaknaam en noemden hem ‘Dub’ of ‘Dubbie’

Schaken is de afgelopen dertig jaar Jeroen’s leven geweest en de schaakwereld zal Jeroen missen.

Ik zou het leven van Jeroen in de schaakwereld willen samenvatten met de Dubbiaanse uitspraak, in één woord, ‘SCHITTEREND!’

Norbert Jansen, voorzitter Alphense Schaakclub, 29 december 2022

In Memoriam Jeroen Frijling 9-8-1966 – 21-12-2022 — 1 reactie

1. Het was een emotionele, mooie uitvaartdienst vandaag. Met naast die van Norbert nog vele mooie woorden over de schitterende vent die onze Dub was. We zullen hem voor altijd blijven herinneren als grote vriend en hem enorm missen. Dub was de grootste schaakliefhebber die de club ooit heeft gekend en zal kennen. Misschien is het een goed idee om deze toernooi tijger te eren een (eenmalig?) Memorial toernooi voor eenieder die hem lief had?