Simultaan tegen Paul de Vries

Met z’n allen tegen de clubkampioen

Bij ASC begint het nieuwe seizoen traditioneel met een simultaan tegen de nieuwe clubkampioen. In 2022 is dat Paul de Vries. Op dinsdagavond 30 augustus nam hij het op tegen 15 schakers. Hiervan deden er twee mee als jeugdlid en drie als aspirant-seniorlid waarvan twee jonge dames. Een van die aspirant-leden was een voormalig lid: Milko. Hij kon het nog wel want hij haalde een remise en wellicht had er op enig moment nog winst in gezeten! Ook Eric schoof remise. Norbert (al eens eerder clubkampioen) en Peter J. pakten de winst. Paul won alle overige partijen en scoorde 12 uit 15 punten.

Tactiek van Paul

Bij de evaluatie na de simultaan kwam de tactiek van Paul ter sprake. Hoe pak je zoiets aan of beter hoe pak je je tegenstanders in? (Ik begrijp dat jullie dat vooraf hadden willen weten maar dan wellicht voor de volgende keer!)

• Om te beginnen speel je tegen elke tegenstander een andere opening zodat afkijken bij buurman of dit keer ook buurvrouw, niet helpt.
  • Verder zet je zo snel mogelijk ‘het bord in brand’. Zo hoorden we Peter van L. verzuchten dat hij de door Paul gespeelde openingsvariant niet helemaal meer paraat had en dat Paul daar wel erg veel geluk mee had want anders was het vast heel anders afgelopen (ja, ja). De tactiek van Fons om maar zoveel mogelijk af te ruilen en zo het vuurtje mee op te stoken, werkte niet tegen de clubkampioen.
  • Een al gedane zet, die toch wat minder lijkt, alsnog terugzetten. Dat recht heeft de simultaanspeler aldus Norbert. We hebben niet gezien of Paul daarvan gebruik maakte, hoewel hij soms wel wat bedenkelijk achterom keek, zo van ‘Heb ik wel de beste zet gedaan?’. Dit waren dan de weinige momenten, die ons hoop gaven.
  • Verder probeer je van de zwakste tegenstanders zo snel mogelijk te winnen zodat de sterken steeds minder bedenktijd krijgen, hoewel we toch een beetje de indruk kregen dat de jonge dames daarbij gespaard werden, ondanks de ontkenning van Paul. Zo moest Fried tegen het einde toch nog snel de minst slechte zet bedenken hetgeen hij kennelijk alleen in de opening gewend is. ‘Nu al?’, klonk het wanhopig toen Paul weer voor zijn bord verscheen. Dat probleem had ik eveneens en na Fenna en Fried moest ik als laatste ook opgeven.
  • Bij deze nog 2 overzichtsfoto’s.