Urban Chess in Park Zegersloot

Overdracht schaak/damtafels

Op de kille vrijdagmiddag van 30 april 2021 vond de overdracht van de vijf schaak/damtafels van de Vereniging Vrienden Park Zegersloot (VVPZ) aan de Gemeente Alphen aan den Rijn en de gebruiksoverdracht aan de Alphense schaak en damclub plaats. In een toespraak verwees de secretaris van de VVPZ, Albert Kalkhoven, naar de Netflix-serie ‘The Queens Gambit’, die voor hem de aanleiding was tot dit open lucht-schaakinitiatief, ook bekend als ‘Urban Chess’. Op het grasveld aan de Zegerplas, in het verlengde van Urban Atheletes Park, overhandigde Albert een net in Amsterdam op maat gekochte set schaakstukken en een digitale klok aan Eric Fraikin en ondergetekende. In september zou een open lucht denksporttoernooi moeten plaatsvinden om de al toegekende titel ‘Alphen Sportstad van Europa’ waar te maken.
Urban_chess_Park_Zegersloot_20210430

First Urban Chess Match @ Park Zegersloot

Hierna werden een paar tafels ingewijd, eerst met een blitz-schaakpartij tussen de secretarissen van ADC en ASC (zie bijgaande foto) en daarna met een blitz-dampartij tussen de secretaris van ASC en een eerste teamspeler van ADC. Onverwacht was de remise van de laatste partij. Ten slotte werd er, op het overdekte en verwarmde terras van Wet & Wild, bijgepraat onder het genot van een drankje en een hapje. Het plan is om daar vijf schaaksets te stallen, die passanten tegen borg kunnen lenen als ze gebruik willen maken van de schaaktafels.